קסם בשולי הדרך | אילונה אנדרוז

"תודה לך. לא בשבילי"

(מתוך תגובות לשאלה "האם תהיי מוכנה לקרוא רומן רומנטי על טבעי")

אם תשאלו אותי איזה ספרים רומנטיים הכי שימחו אותי בשנים האחרונות, לאיזה ספרים אני חוזרת שוב ושוב, איזה ספרים אני הכי אוהבת, אתן לכן, בלי לחשוב פעמיים, את אותה התשובה: "הספרים של אילונה אנדרוז". זהו שם העט של זוג נשוי, אילונה וגורדון, שכותבים ביחד ספרים אשר נעים על הציר שבין פנטזיה רומנטית לבין רומנטיקה פנטסטית ואשר מצליחים (בכל סדרה יותר ויותר) להפיק יצירות בהן העלילה הפנטסטית לא מעליבה והרומנטית מספקת ולמעלה מכך. חושבות שזה פשוט? תאמינו לי שמדובר באתגר שמעטים מצליחים לעמוד בו.

הספר הראשון שלהם שקראתי, באנגלית, הוא גם היחיד שתורגם עד כה לעברית. קסם בשולי הדרך, הספר שפותח את סדרת "השוליים" מתרחש ברובו באיזור הביניים שבין העולם המוכר לנו ובין עולם מקביל, זהה במאפייניו הפיזים, שמתנהל על פי חוקי מציאות אחרים לגמרי. זהו עולם שאין בו כלל טכנולוגיה אבל יש בו קסם. באיזור הביניים הצר שבין שני העולמות – בשוליים – אמנם יש מזה וגם מזה, גם טכנולוגיה וגם קסם, אבל כטבעם של איזורי ספר תנאי המחיה שם קשים ואין דין ודיין, או בעברית פשוטה – כל דאלים גבר. רגע, גם זה ביטוי.  איש הישר בעיניו יעשה? לא משנה. הבנתן את הרעיון.

קסם בשולי הדרך מביא גיבורה חזקה (אצל אילונה אנדרוז הגיבורות תמיד חזקות והעלילה על פי רוב תסופר מנקודת המבט שלהן או בעיקר מנקודת המבט שלהן), חסרת אמצעים, מטופלת בשני אחים צעירים, שנאבקת לשרוד בשוליים. יש לה כוחות קסם, אבל אלה אינם יכולים להועיל לה בעולם שלנו, העולם השבור (The Broken), שם היא מתפרנסת מניקוי חדרי שירותים. ויש גם נסיך, או ליתר דיוק אציל כחול דם שמגיע מהעולם המוזר (The weird), כדי להילחם בכוחות אפלים. הוא יציל אותה והיא תציל אותו, כדרכם של ספרים מהסוג הזה, ובדרך, מעבר להתנצחויות המלבבות בין השניים והרומנטיקה הממש מתוקה, נחשף לעולם המורכב שבראו אילונה וגורדון.

וזה בדיוק מה שכובש אותי בכל פעם מחדש. דמויות נהדרות, מערכות יחסים שנבנות לאט ועולם, שונה בכל סדרה, עם הגיון פנימי סדור שפועל על פי מערכת חוקים תקפה ולא מנסה לזלזל באינטיליגנציה של הקורא/ת. עולמות שכל כך קל להחליק אליהם ולקבל את מה שקורה בהם כחלק ממרקם החיים הטבעי.

"באופן אישי לא אוהבת את הסגנון"

(מתוך תגובות לשאלה "האם תהיי מוכנה לקרוא רומן רומנטי על טבעי")

אחרי סדרת "השוליים" (The Edge) גמעתי את סדרת ה- Innkeeper Chronicles, סדרת פנטזיה אורבנית נהדרת עם נגיעות רומנטיקה ומיד אחר כך התמכרתי לסדרה הבלתי נגמרת של קייט דניאלס, עוד פנטזיה אורבנית, שזיכתה אותי ברומנטיקת slow burn מהסוג המשובח ביותר.

בסדרה הראשונה כדור הארץ, שמרבית תושביו אינם ערים לקיומם של עולמות אחרים, מקבל מעמד מיוחד של איזור נטרלי וגזעים  שונים מגיעים אליו כדי לנוח, להתדיין או לקבל מקלט במוסדות הקרויים אכסניות. כושר ההמצאה של אילונה וגורדון עבד בסדרה הזו שעות נוספות ויצר עולם צבעוני, מרגש, משעשע. בכלל, לשניים האלה יש חוש הומור מעולה והוא מביא אותם להעניק לגיבורות שלהם לשון חדה שמצמיחה בתורה דיאלוגים מופלאים. תוסיפו לכך טוויסטים עלילתיים חכמים ותקבלו שלושה ספרים שהם כיף צרוף. כן ירבו.

בסדרה השניה, זו שנושאת את שמה של הגיבורה, החוקרת הפרטית קייט דניאלס, העולם מבוסס על הרעיון שבין הקסם והטכנולוגיה קיים מאבק עתיק יומין. פעם, בעת העתיקה, הקסם שלט בעולם, עד שהתפתחה הטכנולוגיה וסילקה אותו מזכרונם של בני האדם. אבל כשם שעלתה מגיע גם תורה של הטכנולוגיה לרדת, והקסם חוזר ומתחיל לכבוש לעצמו נחלה. על חורבות העולם החדש-ישן פורחים גזעים חדשים – משני צורה, ערפדים ובני אדם בעלי יכולת קסומה ובין אלה נוצר מרקם חברתי שביר שהוא כר פורה לפעילויות מהסוג שמכלכל חוקרים פרטיים. גם הפעם מדובר בפנטזיה אורבנית והפעם יש דגש גדול יותר על מערכת היחסים בין שתי הדמויות הראשיות. סקסית, איטית, לוהטת, חורכת. אוח! כאן אני חייבת להודות שעצרתי אחרי חמישה ספרים (מתוך אינסוף) בהם התקבעה הזוגיות של הדמויות הראשיות. יום אחד אמשיך.   

"לא מתחברת לדימיוני"

(מתוך תגובות לשאלה "האם תהיי מוכנה לקרוא רומן רומנטי על טבעי")

אני עוצרת רגע את השיחה על אילונה אנדרוז כדי לשאול מי באמת חושבת שעלילות הספרים הרומנטיים שהיא קוראת מבוססות על מה שקרוי "אירועיים אמיתיים". בואו נהיה כנות. אנחנו לא באמת רוצות לקרוא את החיים עצמם, אלא גירסה זוהרת או קיצונית שלהם, רצוי שני אלו גם יחד. ובינינו הסיכוי שמישהי מאיתנו תושא בכפייה לבוס במאפיה או תחטף על ידי מנהיג כנופיית אופנועים או, אפילו, תרפא איל עסקים מיליונר מהשדים שרודפים אותו ראלית באותה מידה כמו האפשרות שמדובר בשדים של ממש או בחייזרים. אז למה כל כך הרבה מפחדות להתקרב לספרות רומנטית על טבעית?*

בחזרה לאילונה אנדרוז ולסדרה הרביעית והאחרונה (לפחות עד כה) שיצאה תחת השם הזה. את סדרת Hidden Legacy קראתי לראשונה לפני כשנה ונפלתי שדודה. זהו בדיוק, בדיוק אבל בדיוק מסוג הספרים שאני אוהבת. כאן מדובר במציאות חלופית בה במחצית המאה ה-19 פותח במקרה נסיוב שיכול לחשוף את יכולות הקסם הלטנטיות שקיימות אצל חלק מהאוכלוסיה. הסרום הזה ניתן לחיילים בתקווה לפתח אצלם יכולות לחימה משופרות, הוא נרכש על ידי משפחות אריסטוקרטיות גוועות, הוא נקנה על ידי עשירים שקיוו להתעשר יותר. בסופו של דבר השימוש בו נאסר, אבל מי שכבר אחזו ביכולות העבירו אותם לצאצאיהם ואלו הקפידו להנשא בצורה מושכלת עד שמאה וחמישים שנים לאחר מכן אנחנו מוצאים את העולם נשלט – גם אם לא בצורה רשמית – על ידי משפחות עם יכולות קסם. גם פה הגיבורה, נבדה ביילור, היא חוקרת פרטית. גם פה היא נאבקת לכלכל את המשפחה שלה, וגם פה קיבלנו גיבורה שלא תהסס לעשות הכל כדי להגן על היקרים לה. והגיבור – כשהתחלתי לקרוא את הספר הראשון Burn For Me לא ידעתי מי משני הגברים שהופיעו בפרקים הראשונים יהיה הגיבור שלנו. שניהם היו פגומים – כל אחד בדרכו.שניהם היו מרתקים – כל אחד בדרכו. זו היתה חוויה מיוחדת לגלות מי יהיה זה האיש שלנו ולכן לא אומר כרגע כלום על הגיבור מלבד – ואוו! טרילוגיה שהיא slow burn מושלם. אני חוזרת לקטעים מהספרים בסדרה הזו בכל פעם שאני צריכה זריקת מצב רוח טוב. כמה שהייתי רוצה שתקראו גם אתן את הסדרה הזו ונוכל לדבר עליה עוד ועוד.

"מותר לי כבר לספר?"

(מתוך שיחות שלי עם ורד מהוצאת "א(ה)בות")

ואז שאלתי את עצמי – בעצם, למה שלא תקראו את הסדרה הזו? הרמתי טלפון לגלי וורד מא(ה)בות שהוציאו לפני כמה וכמה שנים את קסם בשולי הדרך ולכן אוחזות בזכויות לספרים של אילונה אנדרוז ואמרתי להן –  "אני מאוהבת ב Hidden Legacy ורוצה להוציא את הסדרה לאור תחת הכובע של ספרים בעלמא". "יאללה", הן ענו לי. "בואי נעשה את זה ביחד".

השיחה הזו התקיימה לפני תשעה חודשים לערך ואני נאלצתי ללמוד לדחות סיפוקים. המתרגמת שרצינו לספר היא אחת העסוקות ever ובשבילה חיכינו וחיכינו וחיכינו ועל הדרך קראתי שוב ושוב את הטרילוגיה וגם נובלה בסדרה שיצאה בינתיים לאור. מועד התרגום – ומדובר בתרגום רציף של כל הספרים בסדרה, כי אין לנו שום כוונה להוציא ספר אחד ולחכות לראות אם יצליח – מתקרב ואיתו גדלה ההתרגשות שלי. אין לי מושג עדיין איך נקרא לספרים בעברית, לא חשבתי איך תיראה הכריכה, אני מדחיקה מחשבות מטרידות כמו האם יהיה לסדרה הזו מספיק קהל. שום דבר לא חשוב בשלב הזה מלבד ההתרגשות. רק שכבר יבוא.

 

סולם בעלמא: אני מודה שאני משוחדת ועדיין – מושלם.

___________________________________________________________________________

* וזה מה שהיה לורד מא(ה)בות לומר על הפסקה הזו: "אני חושבת שרומנים רומנטיים, באופן כללי, הם לא פנטזיה. בבסיסם יש השאיפה לאהבה, לקבלה, לתחושת שייכות – וזו לא פנטזיה לתפיסתי כי אם זכות בסיסית. הרומנים העל טבעיים לוקחים את גרעין אותה השתוקקות בסיסית ועליו בונים עולם שהוא מרתק בפני עצמו. כדי לכתוב רומן על טבעי טוב, יש צורך בכמויות נכבדות של דמיון, יכולת אסטרטגית וכשרון כתיבה שאין רבים שאוחזים בו… כי להקים עולם ולממש בו אהבה – זו חתיכת אלוהות".

 

רוצים לדעת עוד?
הצטרפו לרשימת התפוצה שלנו

מקטלוג הספרים שלנו

פוסטים אחרונים מהבלוג

קטגוריות

בואי ננהל רומן

הצטרפו לרשימת התפוצה שלנו

5 מחשבות על “קסם בשולי הדרך | אילונה אנדרוז”

  1. מהמם! אילו חדשות נהדרות!
    כל כך הזדהיתי עם התחושות שהעלית לגבי הקריאה בספרים האלו (למרות שזה לא ממש הז'אנר שלי), שכשהצהרת בסוף שהספרים יצאו בעברית, ממש התרגשתי – הרבה בהצלחה שיהיה 🙂

  2. עכשיו קראתי (כי מה אני לא אעשה בשבילך לכבוד היומולדת). עשית לי חשק. מזל טוב כפול.

  3. תודה רבה על התרגום של המורשת הנסתרת האהבתי בסידרה.
    בבקשה תתרגמו את שאר הספרים בסידרה אוסטרים אחרים של אלונה אנדרוז הם מדהימים ??????

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *